102937-4O5A0001.jpg
103450-4O5A6588.jpg
104613-IMG_2706 - kopie.jpg
132510-4O5A8877.jpg
150247-4O5A6620.jpg
152135-4O5A6631.jpg
221819-IMG_5000.jpg
previous arrow
next arrow

Schade

Roeimateriaal is zeer kwetsbaar. Voor snelheid en roeigenot worden roeiboten zo licht mogelijk uitgevoerd en bovendien hebben ze een onhandige lange vorm met vreemd uitstekende riggers. Kortom het is helemaal niet moeilijk om een boot ernstige schade toe te brengen, bijvoorbeeld door het botsen tegen de vlotrand, stoten met riggers tegen paal of deurpost, tillen aan verkeerde onderdelen of onjuiste ondersteuning (schragen en karren altijd onder de spanten).

 

Roeimateriaal is zeer kostbaar, zo'n 3.000 tot 4.000 euro per roeiplaats. Om een idee te geven: een 4* kost evenveel als een kleine auto en voor een 8+ koop je een goede middenklasser.

 

Kleine schades kunnen ongemerkt uitgroeien tot grote, bijvoorbeeld krassen in de (houten) huid kunnen de romp aantasten, kleine verbindingen die stuk gaan maken andere overbelast en gaan stuk. De puntbal is er niet om de punt van het vlot af te houden, maar om in geval van een aanvaring met een andere roeier persoonlijk letsel te voorkomen. Een boot schuif je niet aan zijn meertouw met de huid langs het vlot, deze wordt aan een rigger afgehouden. Schuur of wrik een boot nooit over zijn kiel; haal hem altijd loodrecht op de vlotrand uit het water en blijf tillen. Droog boten en riemen goed af; en open de ontluchtingsluikjes om rot en schimmel tegen te gaan. Maak boten die op de kiel liggen van binnen schoon. Asjes en wieltjes van rolbankjes en slidings worden in korte tijd vernield als er modder of zand op ligt.

 

De gevolgen van schade zijn niet alleen hogere kosten voor de vereniging, maar je hebt er direct zelf mee te maken: je roeit minder prettig (b.v. in een boot met een verbogen rigger of een slecht lopend bankje) of je favoriete boot is enige tijd voor reparatie uit de vaart.

 

Onbevoegd roeien (dus roeien zonder de juiste proef) leidt tot bestuursmaatregelen en in het geval van schade tot aansprakelijkheidsstelling.

 

Beperk schades

  • Controleer de boot bij vertrek. Geef eventuele schade direct door (zie hieronder) en probeer niet zelf te repareren
  • Gebruik alleen de losse onderdelen die bij de boot horen. Leen geen onderdelen van andere boten
  • Ga voorzichtig met het materiaal om
  • Vaar niet uit in geval van een vaarverbod of weer waarbij een vaarverbod afgevaardigd zou moeten zijn

Voorkomen van aanvaringen

  • Volg de regels uit het vaarreglement op en hanteer goed zeemanschap. Kort samengevat: als roeier neem je nooit voorrang
  • Voor ongestuurde boten: kijk regelmatig om, in ieder geval om de vijf halen
  • Houd stuurboordwal

Melden van schades

  • Noteer alle schades op het schadeformulier, ook als je die niet zelf veroorzaakt hebt. Mocht je een (kleine) aanvaring gehad hebben, zonder (direct) merkbare schade, schrijf dit dan toch op. De afstelling van de boot kan hierdoor veranderd zijn, waardoor de boot niet meer lekker roeit;
  • Verzamel alle kapotte onderdelen na een schade of aanvaring en geef deze af op de vereniging;
  • Meld tevens bij grote schades en aanvaringen het voorval direct bij de materiaalcommissaris via
Instagram