De routebeschrijving van de Bollentochten luidt als volgt:

Welkom bij de koninklijke roei- en zeilvereniging €œHet Spaarne€. De toercommissie wenst u een plezierige tocht en een behouden vaart. Deze tocht is ongeveer 29 kilometer lang.

Roei vanaf de vereniging zuidwaarts over het Spaarne tot het oude gemaal '€œde Cruquius'.

Cruquius is een veredeling van de naam van de waterbouwkundige Jacobus de Kruik. Dit gemaal aan de ringvaart huisveste eens de grootste stoommachine in de wereld en gold in de jaren vijftig van de negentiende eeuw als een wereldwonder op technisch gebied. Het is een van de drie gemalen die de Haarlemmermeer in 1838 hebben drooggelegd. Tegenwoordig is het een museum.

Bij de Cruquius vaart u stuurboord uit, de ringvaart op, onder de Cruquiusbrug door. Blijft u de ringvaart volgen, vaar onder de zeer lage Bennebroekerbrug, vervolgens de Hillegommerbrug en tot slot de Elsbroekerbrug door.

Ongeveer 50 meter na de Elsbroekerbrug stuurboord uit, het Elsbroekkanaal in (herkenbaar aan een grote betonnen silo op de bakboordoever en twee regenboogkleurige silo's op de stuurboordoever). Aan het eind van het kanaal gaat u bakboord uit, daarna neemt u de tweede vaart aan stuurboordzijde (zie de kaart). U komt uit op de Leidse trekvaart, ga hier stuurboord naar het noorden terug richting Haarlem.

U passeert een stalen vlonderbrug en een gewone brug. De laatste is de Kalkovenbrug (zie kaart).

Pauze: Na de kalkovenbrug neemt u de 8e vaart aan bakboordzijde (er zijn er twee afgedamd), hier staat een Spaarnevlag op de kant. Ga deze smalle en aan het eind ondiepe sloot in en volg deze tot het einde. Legt u op aanwijzing van de daar aanwezige toercommissieleden aan en loopt u naar de weg. Bij het café schuin links aan de overkant van de weg is er gelegenheid voor rust en een versnapering.

Na de pauze: Volg de sloot terug naar de Leidse trekvaart en vaar bakboord uit verder richting Haarlem (na totaal ongeveer elf bruggen over de Leidsevaart).

Haarlem telt ongeveer 150.000 inwoners en heeft meer dan 750 jaar stadsrechten. Aan bakboordzijde ziet u de grote kathedraal de nieuwe Sint Bavo. Deze kathedraal is gebouwd in 1895 en is van de hand van bouwmeester J.Th.Cuypers.

Direct na de kathedraal gaat u stuurboord uit de Raamsingel in. Twee waarschuwingen: de eerste brug is lang. Neem weliswaar voldoende vaart en laat slippen, maar hou rekening met een schuine hoek naar stuurboord direct na de brug. Halverwege de Raamsingel is een breed ogende lange boogbrug: er staan echter aan het begin en eind van de brug meerpalen waartussen u half moet slippen (een handige stuur kan onder de brug twee halen laten maken).

Roei door tot het Spaarne. Daar stuurboord uit, onder de brug (bijnaam: de verfroller) door en het Spaarne blijven volgen tot de roeivereniging.
Schuin tegenover onze roeivereniging ziet u de Paltrokmolen/houtzaagmolen '€œde eenhoorn'€. Het is een van de twee Paltrokmolens in Nederland die nog in gebruik zijn (de andere staat aan de Zaanse schans). Het type molen is genoemd naar de damesrok uit de Pfalz in Duitsland.

Instagram