1. Elke boot begint met een ontwerp op papier; een lijnenplan en een constructietekening. Die heb ik niet en heb ook geen idee wie ooit de eerste C-1 heeft ontworpen. Maar wat ik wel heb zijn de bouwmallen waar de eerste C-1en zoals de MUG en de TOR van de club op zijn gemaakt. De rest van de maten waren met gemak uit de oude boten te halen.
2. Vervolgens worden de mallen op een vast stramien perfect in lijn op de werkbank gemonteerd. De kiel kan gelegd worden. Deze wordt verbonden met de al van te voren gelamineerde voor- en achtersteven en de grundels. Dit vormt het geraamte voor de huid. Kiel, stevens en grundels worden gemaakt van cederella; een loofhout ceder uit de tropen.
3. Met een beetje fantasie is de vorm van de boot al goed te zien.
4. De voor- en achtersteven bestaan uit een stapel latjes die met lijm er tussen om een mal krom gebogen zijn. Als de lijm droog is behoud hij zijn vorm.
5. De huid bestaat uit 2,5 mm. dik 5-lagig buigplex met mahonie toplagen. De lengte van deze platen is maximaal 2,50 meter. Niet lang genoeg voor de boot . Een paar lijmverbindingen zijn dus onvermijdelijk.
6. Dan kan het in vorm buigen van de platen beginnen. Langzaam met vocht en hitte laten de huidplaten zich vormen.
7. Met vooral hitte aan de binnenbocht van het hout laat het zich buigen.
8. Met veel klemmen wordt de huid in zijn bocht gehouden om vast te wennen aan de kromming van de rest van zijn bestaan.
10. De gelamineerde buitenstevens voor en achter en de buitenkiel maken de romp af.
11. Na het nodige geschaaf en geschuur heeft de buitenkant van de boot zijn definitieve vorm gekregen en krijgt hij al zijn eerste laklagen. Al was het alleen maar ter bescherming. Maar echt glimmen doet ie dan nog niet.
12. Nu een spannend moment: het omdraaien. De vorm wordt nu nog geheel bepaald door de mallen, dus die moeten er in blijven. Maar de mallen kunnen wel los van de werkbank.
13. Voordat de mallen er uit kunnen moeten eerst de spanten in de boot gemonteerd worden. Ook deze spanten zijn gemaakt van een stapel latjes met lijm er tussen en gebogen over een mal. Vooral voor het visuele effect zijn ze gemaakt van om en om essen en hahonie latten, maar het essen zogt voor de meeste sterkte.
20. Een lastig klusje is altijd het installeren van het voetenboord. De drie strippen moeten perfect parallel en op de goeie lengte op de lijfhouten en de kiel. Een millimeter uit lijn en verstellen zal zeer moeilijk zijn.
22. De ruw gelakte buitenkant krijgt nu weer minstens twee lagen om alle poriën volledig te vullen en om vervolgens met zeer fijn schuurpapier tot een super glad oppervlak te worden geschuurd. In drie stappen wordt het schuurstof er af gehaald, Eerst met de stofzuiger met borstel. Dan met sop (een ontvetter) wordt ie zeker twee keer helemaal afgenomen.Er kan pas gelakt worden als alle stofdeeltjes in de lucht van de werkplaats neergedaald zijn op de grond. Dat is dus pas de volgende ochtend. Pas dan wordt het laatste stof verwijderd met een kleefdoekje; een doekje met een kleverige wasachtige substantie waarin de laatste stofjes blijven hangen. En met de juiste hoeveelheid verdunner en de juiste temperatuur moet er heel snel gewerkt worden, want de lak droogt onder de kwast. Na 18 jaar oefenen begin ik het onder de knie te krijgen.
24. De laatste dingen zijn altijd de riggers die naar mijn specificaties door de riggerbouwer gemaakt zijn. Meestal passen ze direct. De dollen stel ik dan af op hoogte en bladhoek en de boot is klaar. Maar voor er in geroeid kan worden moet de boot gedoopt worden. Bijgeloof zegt dat als een boot ongedoopt te water gaat het geluk niet met haar meevaart. En voor deze doop is een naam op de boeg een vereiste.
25. Volgens 125 jaar oud Spaarne gebruik krijgt ze een naam, wordt een behouden vaart gewenst en wordt ze gedoopt met een puts (emmer) water uit de rivier het Spaarne (om vast te wennen).
26. En om aan te tonen aan de aanwezigen dat de boot inderdaad dat kan waarvoor deze gebouwd is wordt ze voorgeroeid. De eerste meters op het Spaarne.
27. Het navigeren blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hier een C-1 die midscheeps overvaren was door een jachtje. Ze is weer volledig hersteld, maar de nieuwigheid was er wel af.