headerfotoloods.jpg
20210924_193329Laser400
20140530_200219.jpg
124545-IMG_1028 - kopie.jpg
154236-4O5A6535-Pano-MvO-1920.jpeg
MerijnSoeters-lr-online-2417-pano.jpeg
previous arrow
next arrow

Toertocht organiseren

Heb je zelf plannen om een keer een tocht te roeien? Een tocht op eigen water of ergens anders in Nederland? Of misschien zelfs daarbuiten? Zoals je op de site kunt zien, hebben we een aantal eigen tochten. Die kun je gebruiken. Verder hebben we nog een heleboel suggesties waar we je graag over vertellen. Als je een beetje hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op. We helpen je graag. Het beste kun je beginnen bij Dolf Hartemink via het emailadres Gebruik je liever de telefoon? Dolf's nummer staat in de ledenlijst.

Boten zijn een vrij essentieel onderdeel van een toertocht. Ga je een tocht varen op eigen water en heb je de boten niet langer nodig dan twee uur, dan kun je die gewoon afschrijven. Heb je nou meer tijd nodig, neem dan ook contact met ons op. Wij regelen dan dat je de boot of boten langer kunt gebruiken. Heb je nou plannen voor een tocht elders en heb je daar boten van het Spaarne bij nodig, neem dan ook even contact met ons op. Hou er wel rekening mee dat je alleen de wherries mee kan nemen. Het C-materiaal blijft in principe op de Loods. Voor het vervoer van de boten hebben we twee botenwagens. In overleg met de toercommissie kan je die gebruiken.

Tochten elders in Nederland

Tochten in Nederland

Net als Het Spaarne organiseert elke roeivereniging tochten voor eigen leden. Een groot aantal verenigingen doet dat ook voor leden van andere verenigingen. Voor een overzicht van alle tochten die ook open staan voor leden van andere verenigingen kun je terecht op de website www.toertochten-marathon-roeien.nl.

Rondje Stad

De routebeschrijving van het rondje stad luidt als volgt:

  1. Stap in de boot en vaar weg richting Haarlem
  2. Vaar onder de tweede brug (bijnaam 'de verfroller', je ziet vanzelf waarom) door en ga gelijk bakboord uit de Kampersingel op
  3. Vaar de Kampersingel uit en ga aan het eind stuurboord uit de Leidsvaart op
  4. Vaar net zo lang door tot je aan stuurboordzijde weer een watergang ziet, dat is de Nieuwe Gracht, ga daar in
  5. Aan het eind van de Nieuwe Gracht kom je weer op het Spaarne. Sla weer stuurboord uit en vaar door tot je weer bij de vereniging bent.

Je kunt deze tocht ook uitbreiden met een tocht langs de Bolwerken. De routebeschrijving ziet er dan zo uit:

  1. Stap in de boot en vaar weg richting Haarlem
  2. Vaar onder de tweede brug (bijnaam 'de verfroller', je ziet vanzelf waarom) door en ga gelijk bakboord uit de Kampersingel op
  3. Vaar de Kampersingel uit en ga aan het eind stuurboord uit de Leidsvaart op
  4. Vaar bij de Nieuwe Gracht rechtdoor. Je komt dan twee zeer lage bruggen tegen. Hier kun je onder door, maar je moet wel heel plat in de boot liggen. Denk aan je stabiliteit! Na de bruggen ben je bij de Bolwerken
  5. Vaar door tot je weer op het Spaarne bent. Sla weer stuurboord uit en vaar door tot je weer bij de vereniging bent.

Rondje Liede

 

De routebeschrijving van het rondje Liede luidt als volgt:

 

Houtzaagmolen
Schuin tegenover de Roeivereniging staat de Paltrok-balkenzager "De Eenhoorn". Er zijn twee paltrok molens in Nederland in bedrijf (de andere aan de Zaanse Schans). Het type molen is genoemd naar de damesrok uit de Pfalz in Duitsland.

 

Haarlem
Vanaf de vereniging noordwaarts het Spaarne af richting Haarlem. Haarlem telt zo'n 150.000 inwoners en heeft ruim 750 jaar stadsrechten (zelfs twee: er bestaan in het stadsarchief twee documenten van). Haarlem is bekend om de grafische industrie: bankbiljetten van de hele wereld, vooral Afrika, postzegels, tijdschriften, enz.

 

Tuinwijk
In een van de huizen aan de kade aan bakboordzijde (kort na vertrek) speelde zich "De Aanslag" af. Daarna ziet u een huizenwijk gebouwd door architect Van Loghem "Tuinwijk". De hele wijk is een monument. Ook het huis met de groene dakpannen is beroemd: "De Steenlaag".

 

Frans Hals
Meteen na de tweede brug aan bakboordzijde is de Kampersingel, met aan stuurboord een aanlegsteiger vlakbij het Frans Halsmuseum. Een bezoek aan dit museum is vanwege de tijd echter beter combineren met een rondje stad. Blijf het Spaarne volgen (je passeert vele mooie gebouwen) of kijk op de kaart voor de alternatieve route: over de Kampersingel, op de Leidse Vaart stuurboord uit en  stuurboord uit de Nieuwe Gracht door. Je komt dan weer uit op het Spaarne, hier bakboord uit het Spaarne verder afvaren.

 

Grote Kerk of St.Bavo (15e eeuw)
Aan bakboordzijde zie je de toren van de St. Bavokerk met het beroemde orgel van Christiaan Müller. Jaarlijks worden er orgelconcerten en concoursen gehouden. Het orgel werd bespeeld door de 10 jarige Mozart. Frans Hals ligt in de kerk begraven.

 

Waaggebouw
Eveneens aan bakboordzijde (op een hoek) staat het Hollandse Renaissance Waaggebouw van 1771. Het is waarschijnlijk gebouwd door Lieven de Key. Vanaf het Spaarne werden de goederen gewogen. Het is nu een restaurant.

 

Teylersmuseum
Het volgende grote gebouw aan bakboord met op het dak de godin van de overwinning met de lauwerkransen van kunst en wetenschap is het Teylersmuseum. Ook herkenbaar aan de zuilen op de eerste verdieping. Het is gebouwd door een Weense architect in 1784. Het is het oudste museum van Nederland, gesticht door Pieter Teyler van der Hulst, een laken- en zijdekoopman. Beroemd is de ovale zaal met ovale glazen koepel. Slechts sedert vier jaar heeft de zaal "steunverlichting" voor sombere dagen. Erin bevinden zich een prachtige oude bibliotheek, natuurkundige instrumenten (o.a.een stoommachine), fossielen, mineralen, munten en tekeningen van Rembrandt en Michel Angelo.

 

Tweeling
Aan stuurboord zie je de Hollandse Renaissance trapgevels van de tweeling-grachtenhuizen de "Olifant" uit 1630. Voorheen was het huis een bierbrouwerij.

 

Bakenesserkerk
Aan bakboord bij de Bakenessergracht is de gotische toren uit 1533 te zien. Hij lijkt op de toren van de Bavokerk, maar deze is uitgevoerd in zandsteen. De Bakenesserkerk zelf is de oudste stenen kerk van Haarlem en dateert in oorsprong uit ca. 1250.

 

De Koepel
Aan stuurboord de gevangenis van Haarlem.

 

Koude Horn
Op de Koude Horn bevindt zich het hoofdbureau van politie. Aan bakboord staat het voormalig weeshuis en arme mannen en vrouwenhuis gesticht door de diaconie. Vlakbij zijn ook vele hofjes, echter niet zichtbaar vanaf het water. Aan deze kade werden geheime godsdiensten gehouden: "onze lieve Heer op zolder".

 

Spoorbrug
  Je gaat onder de eerste Nederlandse spoorbrug (1839) door: traject Haarlem - Amsterdam.

 

Droste
Meteen na de verkeersbrug aan stuurboord de fabrieksgebouwen van Droste. Het is een industrieel monument. Je kunt nu stuurboordswal houden, de stad uit varen over De Mooie Nel naar Penningsveer, waar een geschikte pauzeplek is halverwege de tocht.

 

Extra: Spaarndam (2 km)
Voor een aardig extraatje vaar je de stad uit naar Spaarndam, schuin aan bakboordzijde al in het zicht. Niet naar de sluis varen, maar aan bakboord en ergens aanleggen in de jachthaven. Er is een café op het pleintje met de muziektent en een café op de dijk bij de sluis. Het dorp is een beschermd monument. Frans Hals is in 1627 in de dorpskerk getrouwd. Op de dijk is het beeldje van Hannes Brinker. Volgens een Amerikaans 19e eeuws kinderverhaal heeft hij met zijn vinger in een gat in de dijk Nederland gered van een overstroming.
Vaar een stukje terug richting Haarlem, dan bakboord uit richting Penningsveer.

 

Pauze: Jachthaven Penningsveer
Ongeveer 30 m voor de brug/sluisje de jachthaven invaren (laatste 'gat' voor de brug/sluis aan bakboordzijde). Na een haakse bocht naar stuurboord aan het eind aanleggen. Hier is een café / petit restaurant. Eigen brood opeten mag, koffie, soep, uitsmijter zelf bestellen en betalen aan de bar. Bij Penningsveer staat een in 1998 afgebrande molen, die in 2001/2002 is herbouwd.
Daarna over de Liede onder spoor- en verkeersbrug door met een grote bocht naar stuurboord naar de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Bij Vijfhuizen staat molen de "Vijfhuis". Na de Molenplas staat aan stuurboord windmolen "De Hommel". Beide molens zijn een paar maal afgebrand.

 

Cruquius
Bij stoomgemaal "De Cruquius" stuurboord uit het Spaarne op. De "Cruquius" is het grootste stoomgemaal van Nederland genoemd naar de waterbouwkundige Cruquius, een deftige Latijnse naam voor Jacobus de Kruik. De Haarlemmermeer is de eerste polder die d.m.v. drie stoomgemalen in 1838 is drooggelegd. De gemalen pompten 800 miljoen m3 water weg. Midden in de polder ligt Schiphol onder zeeniveau. De drooglegging kostte toen 10 miljoen gulden. Het gebouw is nu museum en is gebouwd in "waterstaatsstijl" of wel neo-gothiek.

 

Terug naar de Roeivereniging
Houd stuurboordswal tot voorbij de Roeivereniging en wacht bij de woonboten tot er een plek vrij is aan het vlot. Dan pas oversteken en aanleggen.
Bij mooi weer genieten de Spaarneleden vanaf het terras van het aankomen van boten!

 

Toertochten

De toercommissie organiseert jaarlijks een aantal tochten. Dat zijn:

  1. openingstocht
  2. midweek bollentocht
  3. nationale bollentocht
  4. internationale bollentocht
  5. soupertocht (Nacht van Kees)
  6. sluitingstocht

Alle informatie over de tochten vind je op de betreffende pagina's.

Tochten bij andere vereniging en in Nederland
Net als Het Spaarne organiseert elke roeivereniging tochten voor eigen leden. Een groot aantal verenigingen doet dat ook voor leden van andere verenigingen. Voor een overzicht van alle tochten die ook open staan voor leden van andere verenigingen kun je terecht op de website toertochten-marathon-roeien.nl Het overzicht van alle tochten vind je hier.

Toertochten van de KNRB
De KNRB organiseert ook een aantal toertochten. Die vind je hier.

Tochten in het buitenland
Wil je zelf een tocht in het buitenland organiseren en zoek je inspiratie? De toercommissie heeft een heleboel ideeën voor je. Je vindt ze op de pagina 'Tochten buitenland'. Ook kun je terecht op de website toertochten-marathon-roeien.nl

 

Tochten

Tochten in het binnenland
Net als Het Spaarne organiseert elke roeivereniging tochten voor eigen leden. Een groot aantal verenigingen doet dat ook voor leden van andere verenigingen. Voor een overzicht van alle tochten die ook open staan voor leden van andere verenigingen kun je terecht op de website toertochten-marathon-roeien.nl Het overzicht van alle tochten vind je hier.

Tochten in het buitenland
Wil je zelf een tocht in het buitenland organiseren en zoek je inspiratie? De toercommissie heeft een heleboel ideeën voor je. Je vindt ze op de pagina 'Tochten buitenland'. Ook kun je terecht op de website toertochten-marathon-roeien.nl

Toerroeien

Toerroeien kan bij het Spaarne uitstekend. We hebben een prachtige vloot en prachtig roeiwater. De toercommissie organiseert niet alleen tochten voor eigen leden, ook voor leden van andere verenigingen spannen we ons in door de Nationale Bollentocht te organiseren. Onze tochten vind je terug in de toerkalender rechts in beeld.

 

Behalve deelname aan de Spaarnetochten uit de toerkalender kunnen leden ook zelf tochten organiseren. Bijvoorbeeld omdat je een keer op stap wilt met je vaste roeigroep. Dat kan bij onze eigen roeivereniging, terwijl ook andere roeiverenigingen vaak bereid zijn gastvrijheid te verlenen en boten (soms tegen een geringe vergoeding) beschikbaar te stellen. Diverse leden hebben reeds een tocht gepland en daarvoor boten gereserveerd. Spaarneleden die ook een dergelijke tocht in eigen beheer willen organiseren en over de mogelijkheden van gedachten willen wisselen met de toercommissie, nodigen wij van harte uit met ons contact op te nemen. Meer daarover kun je lezen op de pagina 'toertocht organiseren?'.

 

Een toertocht kent doorgaans een hoog gezelligheidskarakter. Niet zelden worden wijn, toast en brie gerekend tot de standaarduitrusting van de roeiers, die dan op de meest idyllische plekjes worden genuttigd. Diverse roeiverenigingen organiseren echter ook toertochten voor de echte doorzetters onder de roeiers. Een speciale landelijke werkgroep coördineert deze tochten, waaronder de 11-steden tocht in Friesland en diverse tochten op de rivieren. Het gaat daarbij om marathon, estafette-, of  tochten met een wedstrijdkarakter. De afstanden variëren tussen de 50 en 200 kilometer. Een goede voorbereiding is dus wel gewenst. Heb je zin om aan één van die tochten mee te doen, neem dan contact met ons op voor meer informatie.

 

Instagram