headerfotoloods.jpg
20210924_193329Laser400
20140530_200219.jpg
124545-IMG_1028 - kopie.jpg
154236-4O5A6535-Pano-MvO-1920.jpeg
MerijnSoeters-lr-online-2417-pano.jpeg
previous arrow
next arrow

Botenbouw, de bouw van een C1

Geschreven door Martijn van Oort

1. Elke boot begint met een ontwerp op papier; een lijnenplan en een constructietekening. Die heb ik niet en heb ook geen idee wie ooit de eerste C-1 heeft ontworpen. Maar wat ik wel heb zijn de bouwmallen waar de eerste C-1en zoals de MUG en de TOR van de club op zijn gemaakt. De rest van de maten waren met gemak uit de oude boten te halen.

bouwmallen

2. Vervolgens worden de mallen op een vast stramien perfect in lijn op de werkbank gemonteerd. De kiel kan gelegd worden. Deze wordt verbonden met de al van te voren gelamineerde voor- en achtersteven en de grundels. Dit vormt het geraamte voor de huid. Kiel, stevens en grundels worden gemaakt van cederella; een loofhout ceder uit de tropen.

2s mallen op werkbank met kiel en grundel

3. Met een beetje fantasie is de vorm van de boot al goed te zien.

3s mallen op werkbank met voorsteven

4. De voor- en achtersteven bestaan uit een stapel latjes die met lijm er tussen om een mal krom gebogen zijn. Als de lijm droog is behoud hij zijn vorm.

4s kiel achtersteven en grundels verlijmd

5. De huid bestaat uit 2,5 mm. dik 5-lagig buigplex met mahonie toplagen. De lengte van deze platen is maximaal 2,50 meter. Niet lang genoeg voor de boot . Een paar lijmverbindingen zijn dus onvermijdelijk. 5s verlijmen van huidplaten

6. Dan kan het in vorm buigen van de platen beginnen. Langzaam met vocht en hitte laten de huidplaten zich vormen.

6s buigen van huidplaat

7. Met vooral hitte aan de binnenbocht van het hout laat het zich buigen.

7s buigen van huidplaat

8. Met veel klemmen wordt de huid in zijn bocht gehouden om vast te wennen aan de kromming van de rest van zijn bestaan.

8s huidplaat gebogen9. De lijm tussen de huid en de kiel,stevens en grundels maakt er een geheel van.

9s lijmen huidplaat met veel klemmen10. De gelamineerde buitenstevens voor en achter en de buitenkiel maken de romp af.

10s lijmen van stevens en kiel

11. Na het nodige geschaaf en geschuur heeft de buitenkant van de boot zijn definitieve vorm gekregen en krijgt hij al zijn eerste laklagen. Al was het alleen maar ter bescherming. Maar echt glimmen doet ie dan nog niet. 11s eerste laklagen

12. Nu een spannend moment: het omdraaien. De vorm wordt nu nog geheel bepaald door de mallen, dus die moeten er in blijven. Maar de mallen kunnen wel los van de werkbank.

12s omgedraaide boot met mallen13. Voordat de mallen er uit kunnen moeten eerst de spanten in de boot gemonteerd worden. Ook deze spanten zijn gemaakt van een stapel latjes met lijm er tussen en gebogen over een mal. Vooral voor het visuele effect zijn ze gemaakt van om en om essen en hahonie latten, maar het essen zogt voor de meeste sterkte.

13s omgedraaid en inbouw spanten 14. Pas als alle spanten voor het verband in de boot zorgen kunnen de mallen er uit.
14s spanten er in mallen er uit 15. Invulstukken bij de stevens zorgen voor extra verband. Ik zelf wil hier nog wel eens mijn creativiteit op botvieren
15s invulstuk steven16. Zit het er voor de sier of heeft het ook nog een belangrijke functie? Een beetje van beide denk ik, maar een stootlijst werkt wel mooi af. Er zijn wel altijd veel klemmen voor nodig om ze vast te lijmen.
16s lijmen van stootlijst 17. Ook weer na het nodige schaaf- en schuurwerk aan de binnenkant kan deze gelakt, geschuurd en afgelakt worden
17s aflakken binnenkant 18. Ondertussen zijn onderdelen als opstapplankje en het voetenboord ook klaar voor lakken.
18s onderdelen lakken 19. Voor het verband en stijfheid moeten er nog diagonalen en lijfhouten (de wat dikkere balken waarop de voetenboorden vast zitten) er in en ook in de lak natuurlijk. 19s lijfhouten en diagonalen

20. Een lastig klusje is altijd het installeren van het voetenboord. De drie strippen moeten perfect parallel en op de goeie lengte op de lijfhouten en de kiel. Een millimeter uit lijn en verstellen zal zeer moeilijk zijn.

20s voetenbord 21. Ook de slidings moeten perfect parallel zitten uiteraard. En voor een goeie roeibeweging moeten ze ook op wiggen zitten, zodat je bij de uitpik iets hoger zit dan helemaal voor.

21s bankje22. De ruw gelakte buitenkant krijgt nu weer minstens twee lagen om alle poriën volledig te vullen en om vervolgens met zeer fijn schuurpapier tot een super glad oppervlak te worden geschuurd. In drie stappen wordt het schuurstof er af gehaald, Eerst met de stofzuiger met borstel. Dan met sop (een ontvetter) wordt ie zeker twee keer helemaal afgenomen.Er kan pas gelakt worden als alle stofdeeltjes in de lucht van de werkplaats neergedaald zijn op de grond. Dat is dus pas de volgende ochtend. Pas dan wordt het laatste stof verwijderd met een kleefdoekje; een doekje met een kleverige wasachtige substantie waarin de laatste stofjes blijven hangen. En met de juiste hoeveelheid verdunner en de juiste temperatuur moet er heel snel gewerkt worden, want de lak droogt onder de kwast. Na 18 jaar oefenen begin ik het onder de knie te krijgen.

22s afgelakt buiten 23. Ter bescherming van de voor- en achtersteven gaan daar messing strippen op. Deze willen de rand van het vlot nog wel eens raken.

23s messing beschermstrip24. De laatste dingen zijn altijd de riggers die naar mijn specificaties door de riggerbouwer gemaakt zijn. Meestal passen ze direct. De dollen stel ik dan af op hoogte en bladhoek en de boot is klaar. Maar voor er in geroeid kan worden moet de boot gedoopt worden. Bijgeloof zegt dat als een boot ongedoopt te water gaat het geluk niet met haar meevaart. En voor deze doop is een naam op de boeg een vereiste. 24s de naam er op

25. Volgens 125 jaar oud Spaarne gebruik krijgt ze een naam, wordt een behouden vaart gewenst en wordt ze gedoopt met een puts (emmer) water uit de rivier het Spaarne (om vast te wennen).

25s de doop26. En om aan te tonen aan de aanwezigen dat de boot inderdaad dat kan waarvoor deze gebouwd is wordt ze voorgeroeid. De eerste meters op het Spaarne. 26s het voorroeien

27. Het navigeren blijft mensenwerk en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Hier een C-1 die midscheeps overvaren was door een jachtje. Ze is weer volledig hersteld, maar de nieuwigheid was er wel af.

27s deze had minder geluk 

Bootsman Elmer

Geschreven door Martijn van Oort

 

elmer

Dit is Elmer, de bootsman in vaste dienst van Het Spaarne. Deze foto is genomen in 2009 bij de doop van de Jan Toorop, een door hem zelf gebouwde C2.


Elmer vertelt: "De liefde voor boten is er bij mij door mijn vader met de paplepel ingegoten. In 1974 ben ik lid geworden van de Roei- en Zeilvereniging Daventria in Deventer en heb dus op de IJssel leren roeien. Ook heb ik me daar ingezet voor het zeilen op de club.

Na werktuigbouwkundige opleidingen in Deventer en Vancouver ben ik uiteindelijk naar de bootbouwschool in Lowestoft, Engeland gegaan en heb daar het vak geleerd.

In 1992 heb ik gesolliciteerd naar de aanstelling als bootsman bij het Spaarne. Ik was de enige! Sindsdien heb ik hier 11 boten van de kiel af aan gebouwd en 5 casco’s ingebouwd. Daarnaast heb ik de bar, tafels, kasten en nog vele andere dingen gemaakt. Maar de leukste klus was wel het doorzagen (deelbaar maken) van de Oktophoor.

Roeien doe ik al jaren niet meer, maar zeilen zeer regelmatig. Nadat ik mijn zeilkotter The Kittywake verkocht heb, zeil ik elke dinsdagavond in de zomer bij de Alkmaarse Roei- en Zeilvereniging op het Alkmaardermeer de SW wedstrijden. En in de winter, als de wind goed staat, zeil ik op het strand met een blokart.

Ik hoop nog vele jaren één van de mooiste vloten van Nederland in topconditie te kunnen houden!"

 

In het jaar 2000 hadden wij Finnen op bezoek die met hun eigen boot - een kerkboot - meededen aan de nationale bollentocht. Hieronder een video van een bezoek van hen aan Elmer.

Instructieboot van Wil Koning

Geschreven door Martijn van Oort

 

Uit De Telegraaf, de Vaarkrant, zaterdag 16 augustus 1997
door Chris van Winden

 

DE MEESTER VAART MEE
Lesgeven vanuit gemotoriseerde roeiboot

Tientallen leerlingen krijgen van Wil Koning bij de Koninklijke Roei- en Zeilvereniging Het Spaarne in Heemstede roeiles vanuit een bijzonder motorbootje. Die bijzondere stap is voortgekomen uit de gedachte dat hij de leerlingen steeds de roeibeweging moet kunnen voordoen, terwijl hij ook snel van de ene leerling naar de andere moet kunnen gaan. Sinds kort vaart de 72-jarige instructeur 'op de motor' naar de beginnende roeiers toe om dan met zijn roei-installatie de gecompliceerde roeibeweging perfect voor te doen.

Wil Koning haalde bijna 25 j aar geleden als een van de eerste roeiers in ons land het officiële diploma KNRB-instructeur. Hij is daarna altijd bij zijn Vereniging Het Spaarne actief geweest om nieuwe roeiers op te leiden. En na zijn pensionering is dat uitgebreid tot zo'n beetje drie dagen in de week aanwezig zijn op het vlot en op het water.
Iemand met zoveel ervaring weet natuurlijk heel goed dat de beste manier om roeiles te geven is om je leerlingen de beweging steeds weer goed voor te doen en er dan vlak bij te zijn als ze het nadoen om eventuele fouten meteen te corrigeren. Alleen, hoe doe je dat als je zelf aan de kant staat en de leerlingen varen ver van je·af?

Zelf ook in een roeiboot zitten en er tussendoor varen is al heel mooi. En als je je dan nog snel kunt verplaatsen van de ene naar de andere lesboot, doe je het helemaal goed.

Wil Koning

Licht
Wil Koning kocht een drie meter lang aluminium bootje en een buitenboordmotor. En toen hij daarin een roeiplaats met twee riemsteunen aangebracht had, was zijn ideale instructiebootje klaar. Wil:
"Het bootje is hartstikke licht en je kunt het makkelijk in je eentje in het water leggen. Het motortje levert 5-pk maar is om te bouwen voor 9-pk. Ik kan zo hard genoeg om elke roeiboot te volgen. En met onze bootsman Elmer heb ik de roei-installatie gemaakt met wat houtwerk en een paar oude riemsteunen. Het werd perfect. Je maakt het in een paar minuten vaarklaar en je tuft vrolijk van de ene boot naar de andere, waar je dan ter plekke alles aan de roeibeweging kunt voordoen." Met de kop op een aanlegsteiger gemonteerd, is het bootje ook prima te gebruiken als instructiebak voor het scullen. Meestal kan men in die oefenbakken slechts met één riem roeien. Een simpele verlenging van de. bedieningsstang van de motor door middel van een stuk pvc-pijp maakt het mogelijk de motor vanaf de roeiplaats te regelen. Wil: "Voor een roei-instructeur is dit een ideaal bootje. En zeker hier bij onze vereniging, omdat we niet meteen vanaf het clubgebouw langs de kant met de boten mee kunnen fietsen om aanwijzingen te geven."
Wil gaat binnenkort nog een kleine verbetering aanbrengen. Zijn alumakraft maakt op hoge snelheid weinig golven op het water, maar bij lagere snelheid toch wel wat en dat is natuurlijk iets waar roeiers een zeer grondige hekel aan hebben. Wil: "Ik maak nog een constructie met een paar plastic buizen achter de boot, waardoor die golven gedempt worden."
Koning kocht het bootje, dat hij ook gebruikt als volgboot bij allerlei tochten, bij de firma Eggers in Jisp voor f.1700. Als er zich meer klanten melden, is er volgens Wil best een flinke korting te bedingen. Als andere instructeurs inlichtingen willen hebben over zijn roeibare motorbootje - of gemotoriseerde roeibootje - mogen ze hem bellen.

Bekende schilders

Geschreven door Martijn van Oort

"Voor ons ligt een prachtige houten C2, waar Elmer vele uren arbeid in heeft gestoken.
Het is een  kunstwerk geworden. De moeite waard om in detail te  bekijken. Wij mogen wat dat betreft trots zijn dat wij zo’n vakman, in onze vereniging hebben. 
Deze C2 zal ongetwijfeld veel gebruikt worden, niet alleen door de groep Aangepaste Roeiers, maar ook door de overige leden van de vereniging.
Degene, naar wie deze boot vernoemd gaat worden, is een  kunstenaar op een ander gebied, namelijk een belangrijke 19e eeuwse kunstschilder van de Haagse School.
Al op 12-jarige leeftijd werd zijn tekentalent  ontdekt en mocht hij lessen volgen aan de Haagse Academie. Daarna maakte hij zijn opleiding af in Antwerpen.
Terug in Den Haag kreeg hij al snel een grote opdracht binnen van het Koninklijk Huis om hun voorouders te schilderen. Met het verdiende geld ging hij met zijn jongere broer een lange studiereis door Europa maken, totdat het geld op was.
Het avontuur bleef kriebelen, want omstreeks zijn 28e jaar vertrok hij naar Parijs om het geluk daar te beproeven. Hij maakte hier een belangrijke ontwikkeling door. In zijn persoonlijk leven veranderde het een en ander. Hij trouwde en kreeg  kinderen.  

Daarnaast werd hij van portretschilder, een landschapsschilder. Het was een geheel nieuwe schildersstijl, die hij introduceerde. Hij schilderde de sobere werkelijkheid.
Men vond hem in die tijd nogal een progressieve kunstenaar.

Zijn zwaarbewolkte grijze luchten werden beroemd. Internationaal kreeg hij groot succes. Hij verkocht veel werk aan geëmigreerde Hollanders in Amerika, die zich met weemoed de prachtige Hollandse luchten herinnerden. Ook schilderde hij vaak platbodems. Het Teylers museum bezit zo’n schilderij.

In Nederland kreeg hij eigenlijk pas op latere leeftijd bekendheid, doordat hij zo lang in het buitenland had gewoond.
Op het hoogtepunt van zijn roem stierf hij. Dat was  in 1899, op 61- jarige leeftijd.

Ook het plein, waar onze roei- en zeilvereniging ‘Het Spaarne’ is gevestigd, gelegen in de Schilderswijk, is naar deze beroemde schilder vernoemd.

Bij deze doop ik je: Jacob Maris
Behouden vaart…."

Nancy Holster

Zeehelden

Geschreven door Martijn van Oort

 

Hier onder van links naar rechts Johan Evertsen, Piet Hein, Michiel De Ruyter, Tromp, Witte De With, Cornelis Eversten en Keesje de Duivel

zeehelden

Inleiding
Bij de koninklijke roei en zeilvereniging hebben we de traditie dat C4-en de naam dragen van een zeeheld.
Nu kennen we met enige middelbare schoolkennis “Piet Hein” van zijn zilvervloot nog wel en ook Michiel Adriaanszoon de Ruyter, Witte Corneliszoon de With en Maarten Harpertszoon Tromp kennen we van naam. Alleen wordt het daarna al wat lastiger en kennen we niet meer zoveel namen. Toch worden al lange tijd schepen en fregatten vernoemd naar beroemde zeehelden uit het verleden. Die soms op hun beurt weer beroemd worden door andere gebeurtenissen. Bijvoorbeeld de zeeheld Tjerk Hiddes de Vries, een luitenant-admiraal benoemd door Admiraliteit van Friesland(1665).

 

Even een stukje geschiedenis over Johan Evertsen
De C4 die op 31 maart 2006 werd gedoopt valt qua naam binnen het rijtje van die namen. Johan Evertsen; soms ook Jan genoemd, en zo noemen we de nieuwe C4. Johan Evertsen werd in Vlissingen geboren op 1 februari 1600. In 1628 werd Jan Evertsen bevorderd tot Schout-bij-Nacht en kreeg het commando over een eskader. Hij is dan dus nog maar 28 jaar oud. Zijn eerste opdracht was het binnenloodsen van de door Piet Hein veroverde zilvervloot hetgeen hij met slechts 4 schepen tegen een overmacht van Duinkerker kapers succesvol deed.

In 1617 sneuvelde de vader van Jan Evertsen en diens 5 zoons werden allen door de admiraliteit van Zeeland tot luitenant benoemd als eerbetoon aan de overleden commandeur. Een jaar later commandeerde de 18-jarige Johan Evertsen al een oorlogsschip. Dit te weten, moet onze jeugdleden toch goed doen.
In 1664 werd Jan Evertsen tot Luitenant-Admiraal benoemd en zou gaan deelnemen aan de Engels-Nederlandse handelsoorlog. Hij stierf in de Tweedaagse Zeeslag van 4-5 augustus 1666. Een oude leeftijd voor een zeeheld.
Hij werd samen met zijn broer Cornelis, die een maand eerder was overleden, begraven in een praalgraf te Middelburg.

 

Bijnamen
Jan Evertsen komt uit een groot gezin (13 leden) van zeehelden; Met andere woorden: we kunnen nog heel wat C4-en naar zeehelden gaan noemen. Alleen is het dan wel jammer dat ze dan allemaal Evertsen heten.
Misschien moeten we dan maar toevlucht zoeken in de bijnamen van hen. Jan Evertsen zijn jongere broer Cornelis die “de oude” heette of zijn zoon die de bijnaam "Keesje de Duivel" kreeg, om zijn opvliegend karakter. Zo zou je dan op het vlot kunnen horen:”Welke boot roeien we vandaag, nemen we de Duivel”?.

door Kees de Boer. Coördinator opleidingsgroep Pilot

Doop nieuwe C4 “Jan Evertsen”.

Instagram