headerfotoloods.jpg
20210924_193329Laser400
20140530_200219.jpg
124545-IMG_1028 - kopie.jpg
154236-4O5A6535-Pano-MvO-1920.jpeg
MerijnSoeters-lr-online-2417-pano.jpeg
previous arrow
next arrow

Schade

Geschreven door Erwin Poeze

Roeimateriaal is zeer kwetsbaar. Voor snelheid en roeigenot worden roeiboten zo licht mogelijk uitgevoerd en bovendien hebben ze een onhandige lange vorm met vreemd uitstekende riggers. Kortom het is helemaal niet moeilijk om een boot ernstige schade toe te brengen, bijvoorbeeld door het botsen tegen de vlotrand, stoten met riggers tegen paal of deurpost, tillen aan verkeerde onderdelen of onjuiste ondersteuning (schragen en karren altijd onder de spanten).

 

Roeimateriaal is zeer kostbaar, zo'n 3.000 tot 4.000 euro per roeiplaats. Om een idee te geven: een 4* kost evenveel als een kleine auto en voor een 8+ koop je een goede middenklasser.

 

Kleine schades kunnen ongemerkt uitgroeien tot grote, bijvoorbeeld krassen in de (houten) huid kunnen de romp aantasten, kleine verbindingen die stuk gaan maken andere overbelast en gaan stuk. De puntbal is er niet om de punt van het vlot af te houden, maar om in geval van een aanvaring met een andere roeier persoonlijk letsel te voorkomen. Een boot schuif je niet aan zijn meertouw met de huid langs het vlot, deze wordt aan een rigger afgehouden. Schuur of wrik een boot nooit over zijn kiel; haal hem altijd loodrecht op de vlotrand uit het water en blijf tillen. Droog boten en riemen goed af; en open de ontluchtingsluikjes om rot en schimmel tegen te gaan. Maak boten die op de kiel liggen van binnen schoon. Asjes en wieltjes van rolbankjes en slidings worden in korte tijd vernield als er modder of zand op ligt.

 

De gevolgen van schade zijn niet alleen hogere kosten voor de vereniging, maar je hebt er direct zelf mee te maken: je roeit minder prettig (b.v. in een boot met een verbogen rigger of een slecht lopend bankje) of je favoriete boot is enige tijd voor reparatie uit de vaart.

 

Onbevoegd roeien (dus roeien zonder de juiste proef) leidt tot bestuursmaatregelen en in het geval van schade tot aansprakelijkheidsstelling.

 

Beperk schades

  • Controleer de boot bij vertrek. Geef eventuele schade direct door (zie hieronder) en probeer niet zelf te repareren
  • Gebruik alleen de losse onderdelen die bij de boot horen. Leen geen onderdelen van andere boten
  • Ga voorzichtig met het materiaal om
  • Vaar niet uit in geval van een vaarverbod of weer waarbij een vaarverbod afgevaardigd zou moeten zijn

Voorkomen van aanvaringen

  • Volg de regels uit het vaarreglement op en hanteer goed zeemanschap. Kort samengevat: als roeier neem je nooit voorrang
  • Voor ongestuurde boten: kijk regelmatig om, in ieder geval om de vijf halen
  • Houd stuurboordwal

Melden van schades

  • Noteer alle schades op het schadeformulier, ook als je die niet zelf veroorzaakt hebt. Mocht je een (kleine) aanvaring gehad hebben, zonder (direct) merkbare schade, schrijf dit dan toch op. De afstelling van de boot kan hierdoor veranderd zijn, waardoor de boot niet meer lekker roeit;
  • Verzamel alle kapotte onderdelen na een schade of aanvaring en geef deze af op de vereniging;
  • Meld tevens bij grote schades en aanvaringen het voorval direct bij de materiaalcommissaris via

Boottypen

Geschreven door Erwin Poeze

De meest gangbare boten van Het Spaarne kunnen als volgt worden onderverdeeld:

Naar de manier waarop de boot geconstrueerd is

  • Overnaadse boten: smalle stroken hout (planken), dakpansgewijs aan elkaar bevestigd. Vb.: Ariadne
  • C-boten: gladde, gebogen huid van hout of kunststof met een duidelijk zichtbare buitenkiel. Vb.: Witte de With, E. van Orden
  • Gladde boten: gladde, gebogen huid van hout of kunststof. Bovenzijde van de voor- en achterpunt zijn dichtgemaakt. Vb.: Lepelaar, Hagrid

Naar aantal roeiplaatsen:

  • skiff (1), twee, drie, vier, acht.

Naar de wijze waarop er in wordt geroeid:

  • scullen: elke roeier hanteert twee riemen
  • boordroeien: elke roeier hanteert één riem

Naar de manier van sturen:

Met stuurman of -vrouw (stuur) Aan boord een stuur die het roer bedient en commando’s geeft
Zonder stuur Met een roer dat door één van de roeiers met de voet wordt bediend of zonder een roer waarbij er uitsluitend met de riemen wordt gestuurd

Deze vier manieren van onderverdelen leiden uiteindelijk tot de volgende codering. De verklaring van de symbolen staat aan het einde.

Wherries

Scullen Boordroeien
W1x : Single wherry
W2* : Dubbel-wherry met stuur
n.v.t.
W2+: Wherry met stuur

C-vloot

Scullen Boordroeien
C1x : C-één
C2x : C-twee zonder stuur
C2* : C-twee met stuur
C4* : C-vier met stuur
C2+ : C-twee met stuur
C4+ : C-vier met stuur

Gladde vloot

Scullen Boordroeien
1x : Skiff
2x : Dubbel-twee
2x : Dubbel-drie
4x- : Dubbel-vier zonder stuur
4* : Dubbel-vier met stuur
2- : Twee zonder stuur
2+ : Twee met stuur (evt. voorin liggend)
4- : Vier zonder stuur
4+ : Vier met stuur (evt. voorin liggend)
8+ : Acht met stuur (evt. voorin liggend)

In het roeiersjargon wordt bij de benoemen van een boot het woord 'stuur' weggelaten. Je krijgt dan bijvoorbeeld een dubbel-vier zonder of een vier met. Een acht met stuur wordt benoemd als acht.

Typecodering Verklaring
C of W C-boot of wherry
geen letter gladde boot
x scullen zónder stuur
x+ (of *, combinatie van x en +) scullen met stuur
- boordroeien zonder stuur
+ boordroeien met stuur

Tillen gladde boot, laagliggend

Geschreven door Erwin Poeze

Laagliggende boten in de loods worden door de roeiers onderhands van de (uitgeschoven) stelling getild.

Img46691

De boot wordt naar het midden van het gangpad gedragen...

Img46692

... en twee roeier kruipen, na elkaar, onder de boot door naar de andere zijde.

Img46694

De boot wordt in de handen naar buiten gelopen.

Img46697

De deurenkozijn zijn breed genoeg, maar niet heel breed...

Img46699

Met de voorpunt richting Heemstede, geeft het `puntje' het commando ...

Img46717

... "Boven de hoofden... nu" en ... "In de spanten... nu" ...

Img46716

... "Voor de buik ... nu" ...

Img46715

... waarna de bakboordoverslagen losgemaakt kunnen worden en de boot in het water kan worden gelaten.

Img46706

Alle genoemde commando's vind je hier terug.

 

Tillen gladde boot, hoogliggend

Geschreven door Erwin Poeze

Een deel van de boten ligt op uitschuifbare stellingen. De roeiers stellen zich op naast de boot en schuiven de stelling volledig uit door aan het rolbare deel te trekken.

Img46679

Op commando van het puntje ("Tillen gelijk... nu") wordt de boot van de stelling getild ...

Img46684

...en loopt men naar het midden van het gangpad.

Img46685

Wederom op commando ("Op de linker schouder... nu") wordt een wat comfortabelere tilpositie ingenomen.

Img46686

Twee roeiers schuiven de stellingen weer in,

Img46687

waarna er naar buiten gelopen wordt. Het puntje geeft aanwijzingen en let er goed op dat er niets geraakt wordt.

Buiten op het vlot aangekomen geeft het puntje het commando "In de spanten... voor de buiken... nu", zodat de bakboordoverslagen losgemaakt kunnen worden.

Img46706

Na "Tenen aan het vlot... nu"

Img46707

wordt de boot soepel en zo ver mogelijk van het vlot in het water gelegd.

Img46708

Gladde boten beschikken over luchtkamer die het drijfvermogen van een volgelopen boot verzorgen. Deze luchtkamers moeten in de loods kunnen ventileren via opengezette luikjes. Draai direct na het tewaterlaten deze luikjes dicht.

Img46709

Tillen C4

Geschreven door Erwin Poeze

De C4 wordt met twee mensen naar buiten gerold. Belangrijk is erop te letten dat de riggers niets kunnen raken.

Img46729

Is de boot naar buiten gereden, dan worden de overslagen losgemaakt.
Img46730

Vier mensen pakken de boot aan de boorden vast en tillen deze, vanuit de knieën, op. De vijfde persoon tilt de boot aan de voorzijde. Op de onderstaande foto zijn de juiste tilwijze (door de knieën) en de onjuiste tilwijze (vanuit de rug) getoond.
Img46732

De boot wordt naar het water gedragen ...
Img46735

... en de kielbalk met beschermstrip wordt op het vlot gelegd.
Img46736

De riggers ontwijkend begeleiden de vier roeiers de boot met het glijden in het water.
Img46737

waarna het `puntje' het werk afmaakt.
Img46738

Nadat de boot langs het vlot ligt kan het roertje eraan bevestigd worden.
Img46744

Img46745

Ondertussen kunnen de roeiers de riemen pakken en de karretjes waarop de boot stond in de loods terugleggen.

 

Tillen C1x/C2x

Geschreven door Erwin Poeze

Een C1x (en een C2x) wordt door twee mensen getild, ieder aan het uiteinde.

Img46795

De bakboordoverslag is hierbij al in de loods losgemaakt. Dit lukt alleen met C1's die aan de linkerzijde liggen. Ligt een C1 rechts in de loods, dan wordt de boot buiten eerst op schragen gelegd om de overslagen los te maken.

Inleggen van de riemen

Geschreven door Erwin Poeze

Bij het inleggen van de riemen wordt eerst de riem aan de vlotzijde in de dol gelegd en vervolgens de riem aan de waterzijde; andersom heeft kantelen van de boot tot gevolg. Bij het uitnemen van de riemen is de volgorde uiteraard andersom.

Img46800

De riemen worden met de hals, het smalste deel van de steel, in de dol gelegd en vervolgens door de dol geschoven.

Img46801

De riem aan de vlotzijde wordt met de bolle kant naar beneden op het vlot gelegd.

Img46803

De riem aan de waterzijde blijft tot het instappen van de roeier met het handvat op het vlot liggen. Bij het uitstappen wordt de riem aan de waterzijde meegenomen en met het handvat op het vlot gelegd.

Instagram